Bluffmejl & Phishing – Så skyddar du dig | CyberZoo

Bluffmejl & Phishing

Bluffmejl & Phishing

Tyvärr förekommer bluffmejl som ser ut att komma från CyberZoo eller andra företag. Dessa kan innehålla länkar, bilagor eller uppmaningar om betalning som är falska. Vi skickar aldrig e-post där vi ber dig ange kortuppgifter eller lösenord.

Hur känner man igen ett bluffmejl?

  • Avsändaradressen stämmer inte med @cyberzoo.se
  • Språket är ofta felaktigt eller ovanligt
  • Mejlet försöker skapa stress, t.ex. “Ditt konto stängs inom kort”
  • Länkar leder inte till vår officiella webbplats


Warning
  • Klicka aldrig på länkar eller öppna bilagor i misstänkta mejl
  • Ge aldrig ut lösenord eller kortuppgifter via e-post
  • Radera bluffmejlet direkt om du är osäker

Vad gör jag om jag fått ett bluffmejl?

  1. Öppna inte några länkar eller bilagor
  2. Radera mejlet från inkorgen
  3. Om du klickat på en länk eller lämnat uppgifter: byt lösenord omgående och kontakta din bank
Alert

CyberZoo begär aldrig extrabetalningar i efterhand för att du ska kunna hämta ut ett paket.
Exempel på bluffar:
  • ”Ditt paket är på väg men du måste betala 29 kr i fraktavgift.”
  • ”Betala tullavgiften nu, annars skickas paketet tillbaka.”
  • ”För att hämta ut din försändelse behöver du betala en extra serviceavgift.”
Info

Bluffmejl skapas av kriminella aktörer som vill lura mottagare att klicka på länkar, lämna ut kortuppgifter eller betala påhittade avgifter. De skickas ofta ut i stora mängder via automatiserade system och kan se ut att komma från välkända företag.

Syftet är alltid att tjäna pengar eller komma åt känslig information från dig som kund.
Rapportera bluffmejl
För att hjälpa oss och andra kunder kan du rapportera bluffmejl:
  • Anmäl till CERT-SE, Sveriges nationella cybersäkerhetscenter
Idea
Tips: Lägg till @cyberzoo.se som betrodd avsändare i din e-postklient för att minska risken att riktiga meddelanden fastnar i skräpposten.

    • Related Articles

    • Köp av reptil hos CyberZoo - villkor, handpenning och viktig information

      Köp av reptil eller annat djur - information, handpenning och köpvillkor Innan köp: säkerställ att du är påläst om arten och att terrarium, biotop och belysning är klara enligt L80 (Jordbruksverket) innan djuret flyttar in. Innan köp Terrariet ska ...
    • Frakt - Vanliga frågor & Svar

      ? Jag har inte fått något bekräftelsemail – vad gör jag? Orderbekräftelsen skickas direkt när du lägger din beställning. Har du inte fått den? Kolla skräpposten. Om du ändå inte hittar orderbekräftelsen kan det bero på att din mejladress är fel. ...
    • Byta ombud hos PostNord - så gör du steg för steg

      Byta ombud Har du råkat välja fel ombud vid beställningen? Du kan enkelt byta när paketet kommit fram till ombudet – direkt i PostNords app eller på deras hemsida. Så gör du Öppna spårningslänken till ditt paket. Klicka på knappen "Välj ...
    • Betala med Svea - Vanliga frågor

      Har du frågor kring betalning? För alla frågor som rör fakturor, betalningsvillkor, delbetalning eller andra betalsätt, ber vi dig att kontakta Svea direkt. CyberZoo har ingen insyn i pågående ärenden, utan allt sköts av Svea Bank. Du når Svea på: ...
    • Var är mitt paket?

      Vi förstår att det kan kännas frustrerande att vänta på något du verkligen behöver – särskilt när det handlar om foder, teknik eller andra viktiga tillbehör. Här berättar vi hur leveransflödet fungerar, när du får spårningslänk, och vad du kan göra ...